راه اندازي يك استارتآپ و شروع يك كسبوكار جديد با روياپردازي، تقليد يا الگوبرداري و يا توجه به رقبا صورت نميگيرد بلكه نيازمند تحقيق و شناخت بازار ميباشد. اقداماتي هست كه پرداختن به آنها قبل از شروع يك استارتآپ ضروري است و به موفقيت شما در آغاز كسبوكار نوپايتان و همچنين پخته شدن ايده تان كمك ميكندهزاران نفر ايدههاي خوبي در سر دارند؛ اما به يك استراتژي خوب نياز دارند تا ايده هايشان را عملي كنند. قبل از شروع كار شما به يك نقشه راه نياز داريد. يك طرح جامع براي كسبوكار به شما كمك ميكند تا بدانيد كه ميخواهيد چه چيزي را براي چه كسي و چگونه توليد و عرضه كنيد. مهمتر از همه راههاي كسب درآمد خود را پيدا كنيد براي بررسي ايده خود بايد به چند سوال اساسي پاسخ دهيد تا آينده استارتآپ خود را ترسيم كنيد و با ديدي باز وارد دنياي كسبوكار شويد
• اولين سوال در تهيه يك طرح جامع براي كسبوكار مربوط به شناخت مشتريان ميشود. شما بايد به طور واضح و دقيق مشخص كنيد كه محصولات و خدمات خود را براي چه كساني با چه نيازها و علائقي توليد و طراحي ميكنيد. در حقيقت مشتريان قلب هر كسبوكار هستند و بدون حضور آنها هيچ گونه سودآوري صورت نميگيرد. در ابتدا بايد گروههاي مختلفي از افراد يا سازمانهايي كه قصد توليد محصول و يا ارائه خدمات به آنها را داريد مشخص كنيد؛ و بعد هشيارانه و با تحقيق تصميم بگيريد خواهان ارائه خدمات به كدام بخش مشتريان هستيد و از كدام بخش بايد چشمپوشي كنيد.
اگر شما ارزش مناسبي كه نيازي از مشتري و يا مسئله اي از او حل نكند، را خلق نكنيد نميتوانيد مشتريان را جذب و تشويق به استفاده از محصول و يا خدمات خود كنيد. در واقع ارزش پيشنهادي دليل ترجيح يك محصول نسبت به ساير محصولات مشابه موجود در بازار باشد. ارزش پيشنهادي هم ميتواند كمي(قيمت، قابليت دسترسي آسان، سرعت خدمت رساني) و يا كيفي(طراحي، سفارشي سازي، تجربه مشتري) باشد..
رابطه با مشتريان شامل ارتباطات حضوري و همچنين خدمات پشتيباني ميشود. مشخص كنيد از چه طريق ميخواهيد مشتريان خود را از محصولات، ويژگيها و ارزشهاي آن با خبر كنيد؟ هر يك از مشتريان از شما انتظار برقراري چه نوع ارتباطي را دارند؟ چگونه خدمات پس از فروش براي مشتريان فراهم مي كنيد؟ هزينه اين روابط چقدر است؟ توجه داشته باشيد كه ارتباط مناسب با مشتري موجب به حفظ مشتري و در نهايت خلق مشتريان جديد ميشود.
•فروش خدمات و محصولات، گرفتن حق عضويت، اجاره دادن و قرض دادن در ازاي پرداخت مبلغي و … از راههاي كسب درآمد براي يك كسبوكار ميباشد. تحقيق كنيد مشتريان شما براي چه محصولات و يا خدماتي حاضر به پرداخت پول ميباشند؟ آنها در حال حاضر براي چه چيزي پول ميپردازند و چگونه پول را پرداخت ميكنند؟.
هر كسبوكار براي موفقيت خود نياز به انجام يك سري فعاليت دارد. اين اقدامات بسته به نوع كسبوكار متفاوت است و ميتواند شامل فعاليتهايي براي ساخت و ارائه محصول با كيفيت و با مقدار بالا، يافتن راهكارهاي جديد براي خلق و ارزش پيشنهادي به مشتري، راه هاي دستيابي به بازار و حفظ ارتباط با مشتري باشد. قبل از شروع استارتآپ خود بايد مشخص كنيد كه ارزشهاي پيشنهادي شما براي عرضه به چه فعاليتهايي نيازمند است؟ براي ارتباط با مشتري چه كارهايي بايد انجام دهيد؟ براي افزايش جريان درآمدي چه اقداماتي بايد صورت دهيد؟.
در يك كسبوكار موفق قطعا بايد درآمدها بيشتر از هزينهها باشند. از جمله كارهايي كه قبل از راهاندازي استارتآپ خود بايد انجام دهيد بررسي هزينهها و تجزيه و تحليل آنها ست. ساختار هزينهها شامل هزينههاي ثابت، هزينههاي متغيير از جمله هزينههاي تبليغات و … ميباشد. بديهي است كه در ابتداي كار بايد تا جايي كه ممكن است هزينهها را كاهش دهيد. مهم ترين هزينههاي خود را شناسايي كند. پرهزينه ترين فعاليت خود را مشخص كنيد. هزينههاي ثابت كه شامل دستمزدها، اجارهبها و .. ميباشد را تعيين كنيد. و در نهايت پس از مشخص كردن ساختار هزينهها، راههاي چگونگي كاهش آن را بيابيد
جمع بندي پاسخ ها و تعيين يك استراتژي مناسب
پاسخ صحيح دادن به تمامي اين سوالها تاثير بسزايي در موفقيت كسبوكار شما خواهد داشت. در واقع شما با يافتن پاسخهاي شفاف و صريح ميتوانيد يك استراتژي مطلوب براي كسبوكار خود پيدا كنيد. يك استراتژي خوب چشمانداز، محدوده محصولات و خدمات، انواع مشتريان و راههاي خدماترساني كسبوكار را به طور واضح و دقيق تعيين ميكند. انجام اين كار شما را از ديگر رقبايتان متمايز ميكند، باعث جذب بيشتر مشتريان ميشود و به شما قابليتهاي رقابتي بيشتر براي حفظ و توسعه كسبوكارتان مي دهد.بعضي از كارآفرينهاي جوان معتقدند بدون فوت وقت بايد اقدام به راه اندازي ايده خود كنند، در صورتي كه با انجام تحقيق و پاسخ به سوالات مطرح شده كه ممكن است كمي وقتگير و خستهكننده باشد، قادر خواهيد بود يك استراتژيخوب براي استارتآپ خود تعيين كنيد و يك مدل كسبوكار موفق را خلق كنيد. تاثير يك استراتژي خوب و خلق يك مدل كسبوكار صحيح در موفقيت يك كسبوكار نوپا آن قدر اهميت دارد كه نبايد به خاطر وقتگير بودن از آن صرف نظركرد